Dataskydd & integritet

Behandling av personuppgifter är vanligt oavsett vilken typ av verksamhet du driver. Vare sig det gäller anställda, kunder eller personuppgifter som behandlas för annans räkning, är det viktigt att veta hur och när du får göra det, inte minst för att dina kunder leverantörer och anställda ska känna förtroende för att du hanterar deras uppgifter på ett ansvarsfullt sätt.

Från och med maj 2018 började den nya dataskyddsförordningen (GDPR) att gälla. Reglerna i den nya förordningen innebär en del praktiska skillnader för alla som behandlar personuppgifter.

Kvalificerad rådgivning

Vi kan hjälpa dig med att granska och upprätta rättsutredningar, åtgärdsprogram, avtal och dokumentmallar samt ge stöd vid kartläggningar, revisioner, förhandlingar och överklaganden. Vi hjälper även till med projektledning av dataskyddsprojekt, upprättande av rutiner för informationshantering samt framtagande av dokumentmallar för integritetspolicys, biträdesavtal, registerförteckningar och konsekvensbedömningar.

Omfattande branschexpertis

Vi har lång erfarenhet av att assistera vid kontakter med relevanta tillsynsmyndigheter som Integritetsskyddsmyndigheten, Post- och telestyrelsen, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, Finansinspektionen och andra myndigheter som övervakar efterlevnaden av bland annat dataskyddsförordningen, cookiereglerna och lagen om informationssäkerhet för samhällsviktiga och digitala tjänster.

Vanliga frågor

Vi kan hjälpa dig med att granska och upprätta rättsutredningar, åtgärdsprogram, avtal och dokumentmallar samt ge stöd vid kartläggningar, revisioner, förhandlingar och överklaganden. Vi hjälper även till med projektledning av dataskyddsprojekt, upprättande av rutiner för informationshantering samt framtagande av dokumentmallar för integritetspolicys, biträdesavtal, registerförteckningar och konsekvensbedömningar.

Vi eftersträvar att alltid vara flexibla och lyhörda för dina önskemål. Vår rådgivning kan ske på plats hos dig via e-post, telefon eller videokonferens. Vi prioriterar tillgänglighet och ser till att eventuella frågor besvaras så fort som möjligt. Vi har en öppen dialog och uppföljning med dig rörande de kostnader som är förenade med uppdragets utförande och vi erbjuder ett stort engagemang genom att omsorgsfullt, noggrant och skyndsamt utföra varje uppdrag som vi har åtagit oss.

Vi hjälper regelbundet till vid kontakter med tillsynsmyndigheter som övervakar reglerna för dataskydd, informationssäkerhet och elektronisk kommunikation. Vi har även erfarenhet av domstolsprocesser i såväl allmän domstol som förvaltningsdomstol.

Vi strävar efter att tillhandahålla tjänster till attraktiva arvoden och vi är alltid villiga att diskutera dessa med dig. På begäran kommer vi att i början av ett uppdrag förse dig med en uppskattning av vårt arvode och, beroende på uppdragets natur, kan vi också avtala om en budget eller annat arvodesarrangemang. Om vi inte avtalar annat fastställs våra arvoden på basis av ett antal faktorer såsom nedlagd tid, den skicklighet och erfarenhet som uppdraget krävt, de värden som uppdraget rör, eventuella risker för oss, tidspress och uppnått resultat.

Våra kunder är verksamma inom alla typer av branscher och bland dessa återfinns svenska och internationella företag, kommuner och offentlig verksamhet, banker, försäkringsbolag, bostadsbolag, elbolag, operatörer och konsultbolag

Vill du ha vårt nyhetsbrev?

Vi skickar regelbundet ut fullmatade nyhetsbrev med tips, erbjudanden och det senaste inom dataskydd och personlig integritet.