Datatilsynet har tidigare genom mediebevakning fått kännedom om att ett antal anställda i Aalborgs kommun har övervakats av IT-sektionen genom bild och ljud. Mot denna bakgrund inledde Datatilsynet en utredning i ärendet. Syftet med utredningen var att klargöra om sådan övervakning har skett och i så fall om den har skett i enlighet med reglerna i dataskyddsförordningen.
Datatilsynet har nu avslutat ärendet efter att Aalborgs kommun förklarat processen för myndigheten och resultaten av den externa utredning som kommunen beställt. Enligt kommunen har inträffade det redan 2020 en incident med obehörig användning av en kamera som var riktad mot de anställda. Den externa utredningen har dock inte funnit några tecken på ytterligare övervakning. Mot denna bakgrund finner Datatilsynet inte någon grund för att driva ärendet vidare.