Regeringen presenterar ett lagförslag för att införa en statlig e-legitimation. Den nya e-legitimationen ska stärka samhällets motståndskraft vid cyberangrepp, motverka bedrägerier och ge fler personer tillgång till elektronisk identifiering.
Regeringen har beslutat om lagförslag som innebär att Polismyndigheten ska utfärda en e-legitimation som ska uppfylla högt ställda säkerhetskrav. E-legitimationen ska finnas på en fysisk bärare, till exempel ett eget kort eller det nationella id-kortet.
Den statliga e-legitimationen ska kunna utfärdas till:
- Svenska medborgare
- Utlänningar som är folkbokförda i Sverige
- Vissa diplomater
För att få en statlig e-legitimation måste man vara minst nio år eller fylla nio under kalenderåret.
Den nya lagen föreslås träda i kraft den 1 december 2026. När regleringen träder i kraft kommer enskilda att kunna ansöka om en statlig e-legitimation.