Regeringen har träffat företrädare för 25 myndigheter för att diskutera myndigheternas användning av AI och hur den kan utvecklas framåt. Detta är en del av regeringens insatser för att stärka utvecklingen av AI-användning inom den statliga förvaltningen.
Regeringen gav förra året 25 myndigheter i uppdrag att redogöra för sin användning av AI, samarbeten med andra myndigheter och vilka kompetenshöjande insatser som har erbjudits personalen. Dessutom ville regeringen veta mer om vilka utmaningar myndigheterna såg när det kommer till etik, juridik och säkerhet.
Resultatet pekar på att även om myndigheterna aktivt utforskar AI, är många i ett tidigt skede av implementeringen. Det finns fortfarande stora möjligheter att integrera AI-teknik mer effektivt i verksamheterna och dra nytta av dess fulla potential. Vidare lyfter många av myndigheterna att en ökad formalisering och samordning av samarbeten, mer systematiska kompetensutvecklingsprogram och en tydligare strategisk inriktning kan bidra till att stärka användningen av AI.
Många av myndigheterna anger att de främsta fördelarna med användning av AI-teknik är effektivisering av processer, förbättrat beslutsfattande, ökad precision och noggrannhet, förhöjd kapacitet och servicegrad samt innovation och utveckling.