I budgetpropositionen för 2026 framgår att Post- och telestyrelsen (PTS) och Myndigheten för digital förvaltning (Digg) ska gå samman i syfte att skapa en stärkt myndighet för digitaliseringsfrågor. Sammanslagningen syftar bland annat till öka takten av Sveriges digitalisering och stärka motståndskraften i den digitala infrastrukturen.
Just nu pågår rekrytering av en ny myndighetschef för PTS, eftersom nuvarande generaldirektör avslutar sitt uppdrag sista januari 2026. Den chef som regeringen utser kommer att bli generaldirektör för den samlade digitaliseringsmyndigheten.
Budgeten beslutas av riksdagen i december. Därefter förväntas båda myndigheterna få i uppdrag att förbereda och genomföra organisationsförändringen, som ska vara verkställd senast 1 januari 2027.