BBC rapporterar att den brittiska dataskyddsmyndigheten The Information Commissioner’s Office (“ICO”) inlett en granskning av Klarna Bank AB efter att flertalet individer ifrågasatt varför Klarna behandlat deras uppgifter trots att de aldrig haft en affärsrelation med företaget.
Enligt dessa individer har Klarna skickat ut ett e-postmeddelande innehållandes marknadsföring trots att de aldrig använt Klarnas tjänster. E-postmeddelandet ska ha följts av ytterligare ett meddelande om att det första e-postmeddelandet skickats av misstag och att de berörda individerna inte lagts till i någon marknadsföringsdatabas. Flera individer ifrågasätter dock hur Klarna över huvud taget haft tillgång till deras e-postadresser.
Enligt ICO får företag endast kontakta individer för elektroniska marknadsföringsändamål om det finns ett samtycke eller, under begränsade omständigheter, om det finns en pågående kundrelation. Då flera individer gjort ICO uppmärksam på att Klarna skickat ut ett e-postmeddelande utan rättslig grund kommer myndigheten göra förfrågningar hos bolaget.
Du kan BBC:s inlägg här, endast tillgänglig på engelska.