Dataombudsmannen vid Tietosuojavaltuutetun toimisto (Dataombudsmannens byrå) utreder den personuppgiftsincident som inträffat hos S-Pankki Oyj.
Enligt S-Pankki uppstod ett systemfel vid identifiering med bankens nätbanksuppgifter mellan 20 april och 5 augusti 2022. Ett mindre antal av S-Pankkis kunder har i vissa situationer kunnat logga in på bankens nätbank med en annan kunds legitimation. Enligt S-Pankki berördes några hundra kunder av händelsen.
Dataombudsmannen har inlett en utredning av den inträffade personuppgiftsincidenten och myndigheten kommer bland annat att ta reda på hur S-Pankki säkerställt gällande dataskyddskrav och hur de i övrigt reagerat på säkerhetsintrånget.
Enligt S-Pankki är systemfelet åtgärdat och en utredningsbegäran är inlämnad till polisen. S-Pankki meddelar även att banken kommer att kompensera sina kunder för alla direkta ekonomiska förluster som orsakats av störningen.