Die Landesbeauftragte für den Datenschutz Niedersachsen (LfD Niedersachsen) publicerade i december 2022 en skrivelse om behandling av personuppgifter i samband med att anställda lämnar in intyg om arbetsoförmåga för att få fortsatt lön vid sjukdom.
Enligt LfD Niedersachsen ägnar sig arbetsgivare, inom ramen för bedömningsförfarandet för fastställande av arbetsoförmåga och fortsatt utbetalning av lön, åt behandling av arbetstagares personuppgifter i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR), inklusive behandling av arbetstagares kontaktuppgifter, sjukförsäkringsuppgifter och särskilda kategorier av personuppgifter.
LfD Niedersachsens skrivelse är avsedd att ge både arbetsgivaren (den personuppgiftsansvarige) och de anställda en översikt över de krav på dataskydd som ska iakttas i det ovan nämnda bedömningsförfarandet.
Skrivelsen behandlar överväganden om dataskydd, inklusive följande:
- Rättsliga grunder för privata och offentliga organ som behandlar uppgifter om anställda.
- Godkännande av tillgång till anställdas personuppgifter.
- Överföring av uppgifter mellan försäkringskassor och arbetsgivare.
- Hämtning av intyg om arbetsoförmåga.
- Tekniska och organisatoriska åtgärder för behandling av hälsouppgifter.
- Anvisningar för genomförande i praktiken.