Regeringen har gett E-hälsomyndigheten i uppdrag att analysera och lämna förslag på hur robustheten i det digitala flödet kan stärkas vid förskrivning och expediering av läkemedel. Syftet med uppdraget är att säkerställa att hälso- och sjukvården och apotek över hela landet kan fortsätta att förskriva och expediera läkemedel till allmänheten även i fredstida kriser och krig.
I dag genomförs de flesta läkemedelsbehandlingar utanför sjukvården med receptförskrivna läkemedel som hämtas ut på apotek. Det är således viktigt att apotek kan fortsätta att förskriva och expediera läkemedel till allmänheten även i fredstida kriser och krig.
Mot denna bakgrund ska E-hälsomyndigheten analysera och lämna förslag på vilka åtgärder som behöver vidtas för att stärka det digitala flödet för de fall att ordinarie uppkoppling till E-hälsomyndighetens register och digitala tjänster ligger nere under en längre period, till exempel på grund av ett cyberangrepp.
I E-hälsomyndighetens uppdrag ingår även att föreslå vilka system och tjänster inom hälso- och sjukvården, apoteken och myndigheterna som ska prioriteras vid eventuella krissituationer eller höjd beredskap samt att analysera vilka konsekvenser sådana åtgärder skulle medföra för hälso- och sjukvården, öppenvårdsapoteken, myndigheter och eventuella andra berörda aktörer.
E-hälsomyndigheten ska när uppdraget utförs föra dialog med Läkemedelsverket, Myndigheten för digital förvaltning, Socialstyrelsen, Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, Sveriges Apoteksförening, Sveriges Kommuner och Regioner och andra berörda aktörer inom området.
Uppdraget ska slutredovisas för Regeringskansliet (Socialdepartementet) senast den 2 december 2025.