Den 7 februari 2024 har två av regeringens ministrar invigt Cybercampus Sverige vid Kunglinga Tekniska högskolan (KTH) i Stockholm. Cybercampus Sverige är en nationell satsning som ska möjliggöra ny och dynamisk forskning, innovation och utbildning inom cybersäkerhet- och försvar. Projektet ska både stärka Sveriges cybersäkerhet, samhällets motståndskraft och öka konkurrenskraften. Regeringen satsar 25 miljoner kronor år 2024 och 40 miljoner kronor årligen från 2025 för etableringen av Cybercampus Sverige.
Enligt regeringen är det avgörande att stärka både kompetensförsörjning och forskning inom cybersäkerhet, inte minst med anledning av en kraftig ökning av cyberattacker och det säkerhetspolitiska läge som Sverige befinner sig i. Vikten av att Sverige stärker beredskapen på informations- och cybersäkerhetsområdet understryks även av den uppmärksammade cyberattacken mot it-leverantören Tietoevry.
Cybercampus Sverige ingår i ett bredare arbete på att höja cybersäkerhetsnivån i Sverige. I detta arbete ingår till exempel krav på myndigheter, en omstrukturering av det nationella cybersäkerhetscentret och framtagandet av en ny nationell informations- och cybersäkerhetsstrategi. Regeringens ambition är att Cybercampus Sverige ska bli en viktig del av det ekosystem för cybersäkerhet som byggs upp.