Spanien: Lokal myndighet får 2 000 euro i sanktionsavgift för överdriven kamerabevakning i kollektivtrafiken

Agencia Espanola Proteccion Datos (AEPD) har utfärdat en sanktionsavgift på 2 000 euro mot en lokal myndighet för brott mot artikel 5.1 (c) i dataskyddsförordningen (GDPR).

Av beslutet framgår att den lokala myndigheten använt ett kamerabevakningssystem som tagit bilder i kollektivtrafiken, utan berättigad orsak. AEPD utfärdade en sanktionsavgift på 2 000 euro mot myndigheten för brott mot artikel 5.1 (c) GDPR. Enligt AEPD grundades sanktionsavgiften på bland annat följande försvårande faktorer:

  • Överträdelsens art som innebar insamling av personuppgifter om identifierbara fysiska personer,
  • Ändamålet bakom överträdelsen då kamerabevakningssystemet utfört överdriven kontroll, och
  • Tidigare varningsbrev från AEPD där det angetts att den lokala myndigheten ska justera systemet i enlighet med AEPD:s guide för kamerabevakning.

TechLaw bistår verksamheter i frågor som rör dataskydd, kamerabevakning och uppgiftsminimering. Läs mer om vår expertis inom dataskydd och integritet.

Har ni frågor är ni välkomna att kontakta Carina Berg, partner och jurist specialiserad inom dataskydd och affärsjuridik i teknikintensiva verksamheter.

Källa: AEPD.

Relaterade nyheter

Är du redo för AI-förordningen?

AI-förordningen påverkar alla verksamheter som utvecklar eller använder AI. Gör dig och dina kollegor redo för de nya kraven. Gå AI-kurs med oss.