Har du någonsin känt dig övervakad online? Den där obehagliga känslan som kom krypande när du först letat efter flygbiljetter till Thailand, för att därefter få annonser på hotell i Bangkok i din Facebook-feed? I mitt fall visade det sig vara över 100 företag som spårade mina rörelser online (gör en egen kontroll med attacats revisionsverktyg för kakor).
Det är inte bara online-annonsörer som profiterar på att erbjuda “skräddarsydda tjänster” till slutanvändare som du och jag. Tävlingen om vilket företag som samlar in mest användardata är i full gång, oavsett av storlek, bransch eller målgrupp. Denna kamp om personuppgifter, som motiveras med kortfristiga vinster, har en kostnad: användarnas förtroende. Enligt en undersökning från 2015 (Eurostat 2015) vägrar majoriteten av oss vanliga internetanvändare att fritt dela vår data på nätet, särskilt med kostnadsfria appar och tjänster.
Men går det att få kvalitativa tjänster, utan att ge bort sina personuppgifter? Svaret är ja! Detta kallas “Privacy by Design”. Privacy by Design betyder att integritetsfrågor utgör en av utgångspunkterna i utvecklingen av nya produkter och tjänster istället för att behandla dessa frågor i slutskedet eller inte alls. Utöver att Privacy by Design är den lämpliga vägen att gå ur ett etiskt perspektiv, så är det också rätt metod att tillämpa för företag som vill hålla över tid.
Läser man vidare i ovannämnda undersökning inser man snabbt att inbyggd integritet bör få allt mer fokus. Mer än hälften av dagens internetanvändare är oroade för konfidentialitet och sekretess, men att de upplever att det är för sent att göra något åt det.
En annan studie som genomförts i USA rankade medborgarnas rädsla för att bli övervakade av staten som den tredje största rädslan som de har, precis efter korruption i regeringen och cyberterrorism. Denna rädsla är också en av huvudorsakerna varför vanliga användare inte villa köpa nya smarta produkter. Alla dessa undersökningar leder till samma slutsats: behovet av mer dataskydd har blivit ett allt hetare samtalsämne.